Catatan Sang Guru Jangan Diskriminasi
Salam
Tadi ada sesi perkongsian dari Pengetua Pn Hjh Fauziah Ab Salam berkenaan lawatan kerjanya ke Finland. Pengetua dan team Ikram Musleh terbang ke sana pada 29 Feb 2017 yang lalu.
Prgm di bawah seliaan University of Helsinki, Finland.
Macam2 yang pengetua kongsikan. Antaranya...
1. Sek di sana ada exam jugak.
2. Guru2 gaji tak byk 3900euro (bandingan dgn jenis lain memang rendah) tapi mereka kerja sbb minat
3. Nisbah guru dan pelajar kecil
4. Susunan meja dlm kelas mcm yg kita di Malaysia nak buat. PAK21.
5. Trust adalah kunci kejayaan. Naik tramp or train tiada tukang cek tiket. Barang tertinggal tak hilang. Basikal tak berkunci berantai.
6. Tiada sek kluster, sek harian, sek prestasi tinggi or sek berasrama.
7. Ada 10 nilai kebaikan yg diperkasakan. Mcm di sek bawah Musleh 10 muwasoffat.
Ok....saya macam nak komen lebih2 utk poin no 6. Sistem pendidikan di sana tiada pilih bulu or diskriminasi. Semua orang dpt hak yg sama.
Cuba perhatikan analogi saya...
Ada sebuah keluarga yang mempunyai 6 orang anak. Ada anak pintar, sederhana tapi kreatif, lemah tapi rajin menolong mak bapak. Mak bapak buat keputusan anak yg pintar cerdik akn diberi sebuah bilik seorang dan kelengkapan yg sempurna. Manakala yg lain2 akn berkongsi bilik dan gunakan apa yg ada atau tengok rezeki.
Soalan saya
1. Apa agaknya perasaan ank2?
2. Dgn suasana seperti itu adakah potensi ank2 boleh dikembangkn secara maksima
3. Amalan negara apakah sistem diskriminasi pendidikan ini. Maju atau membangun?
Tadi ada sesi perkongsian dari Pengetua Pn Hjh Fauziah Ab Salam berkenaan lawatan kerjanya ke Finland. Pengetua dan team Ikram Musleh terbang ke sana pada 29 Feb 2017 yang lalu.
Prgm di bawah seliaan University of Helsinki, Finland.
Macam2 yang pengetua kongsikan. Antaranya...
1. Sek di sana ada exam jugak.
2. Guru2 gaji tak byk 3900euro (bandingan dgn jenis lain memang rendah) tapi mereka kerja sbb minat
3. Nisbah guru dan pelajar kecil
4. Susunan meja dlm kelas mcm yg kita di Malaysia nak buat. PAK21.
5. Trust adalah kunci kejayaan. Naik tramp or train tiada tukang cek tiket. Barang tertinggal tak hilang. Basikal tak berkunci berantai.
6. Tiada sek kluster, sek harian, sek prestasi tinggi or sek berasrama.
7. Ada 10 nilai kebaikan yg diperkasakan. Mcm di sek bawah Musleh 10 muwasoffat.
Ok....saya macam nak komen lebih2 utk poin no 6. Sistem pendidikan di sana tiada pilih bulu or diskriminasi. Semua orang dpt hak yg sama.
Cuba perhatikan analogi saya...
Ada sebuah keluarga yang mempunyai 6 orang anak. Ada anak pintar, sederhana tapi kreatif, lemah tapi rajin menolong mak bapak. Mak bapak buat keputusan anak yg pintar cerdik akn diberi sebuah bilik seorang dan kelengkapan yg sempurna. Manakala yg lain2 akn berkongsi bilik dan gunakan apa yg ada atau tengok rezeki.
Soalan saya
1. Apa agaknya perasaan ank2?
2. Dgn suasana seperti itu adakah potensi ank2 boleh dikembangkn secara maksima
3. Amalan negara apakah sistem diskriminasi pendidikan ini. Maju atau membangun?
Comments
Post a Comment