Posts

Showing posts from February, 2013

Jom jalan-jalan

Image
Jalan-jalan
Masa zaman budak-budak dulu ( umur 6 thn lebih kurang)...saya sangat menunggu moment bapa saya balik kerja. Sebab setiap petang ayahda tercinta saya akan membawa saya berjalan-jalan sekeliling kampung. Tanpa dipaksa atau disuruh-suruh oleh ibu, saya bersiap mandi dan bedak wangi-wangi sambil menunggu bapa  pulang dari kerja lebih kurang pukul 5 petang.  Sesuatu yang agak pelik sebab dari kejauhan saya boleh mendengar bunyi motornya.... Honda 70 kalau tak silap saya. Sedangkan waktu tu banyak je motor jiran tetangga yang lalu lalang. Bila difikirkan mungkin deria dengar  saya  telah digunakan semaksima mungkin. 
Apabila bapa saya pulang, saya akan membonceng dibelakang  motosikal bapa  manakala adik saya yang ketika itu berumur 2 tahun lebih didudukkan di dalam bakul motor. Tak banyak yang dibualkan. Tapi saya benar-benar menikmati suasana petang. Angin segar yang berhembus menerpa muka sedang cahaya mentari redup petang yang menyinar hati saya, Habis  pusing kampung sendiri ba…

Cekodok cicah Asam Pedas vs BRIM

Image
Cekodok cicah Asam Pedas vs BRIM

Petang dah berbaki serdak..baru kami sampai ke rumah. Biasalah sejak dua menjak ni...hampir lewat petang baru sampai ke rumah.Kalau minggu lepas saya sibuk kerana minggu akhir sukan tahunan sekolah saya, minggu ni anak-anak  di sekolah rendah pula sibuk dengan persiapan akhir sukan tahunan sekolah. Kereta belum lagi di parkir tapi dah ada yang buka mulut....."Ummi lapar lah..". Ya..Ummi faham..ummi lagi lapar tau. Itu ayat biasa yang akan keluar dari mulut saya.
Letak je beg galas ..saya terus melangkah ke dapur. Idea untuk memasak mesti keluar seiring dengan derasnya kaki saya melangkah.
Malam tadi alhamdulillah saya dapat hadir ke program katibah. Dapat rezeki ilmu dapat juga bawa balik asam pedas lebihan buka puasa. So petang itu kami pun makanlah cekodok bodoh cicah asam pedas. Memang laju anak-anak tu menghabiskan hidangan special petang tu.


Apa pulak kaitan cekodok cicah asam pedas dengan BRIM. Bagi yang tak tahu BRIM ni dah jadi macam …

Ini kalilah

Image
Ramaikah kita??? Berapa banyak khalayak yang menyokong  kita?? Menyokong gagasan kita..
Jangan sesekali kita terpedaya dengan kuantiti. Sedikit tidak menggambarkan kelemahan dan banyak pula tidak mencerminkan kekuatan. 
Firman Allah swt dalam at Taubah:25  Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, yaitu diwaktu kamu menjadi congkak karena banyaknya jumlah (mu), maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari kebelakang dengan bercerai-berai.

Dari ayat tersebut Allah SWT telah memberikan pelajaran berharga kepada kaum Muslimin agar membuang jauh-jauh sifat takabur, merasa diri lebih besar dari lawan yang dihadapinya.Peperangan itu bermula ketika Rasulullah saw dan para pengikutnya yang berjumlah kurang lebih 12 ribu orang prajurit, pada 6 Syawal 8 H berangkat dari Mekah menuju suatu tempat yang diberi nam…

Nasi Minyak Tarbiyyah

Image
Nasi Minyak  Tarbiyyah




Boleh dikatakan setiap hujung minggu kami sekeluarga akan keluar untuk memenuhi undangan perkahwian. Makan nasi minyak. Tapi kena tengok juga samada undangan sekeluarga atau tidak. Alhamdulillah juga  kami diundaang ke majlis perkahwinan itu sekeluarga. Minggu sebelum ini 3 majlis dan sama juga yang berlaku pada minggu ini. memang purata undangan makan nasik minyak ini dua atau tiga tempa seminggu. Bagi pihak saya undangan bekas anak murid , rakan sekerja, saudara mara dan sahabat handai. Sebelah suami pun tak kurang undangan.

Tidak dapat dinafikan masa di hujung minggu bagi kami sekeluarga amat berharga. Maklumlah hari-hari yang lain diulit kesibukan di tempat kerja dan di sekolah. Namun undangan untuk makan nasi minyak ini cuba kami penuhi sebaiknya. Antara cabaran untuk memenuhi undangan ialah anak-anak yang telah meningkat remaja. Bila diajak untuk pergi..mulalah tarik muka. Pujuk dan rundingan perlu dilakukan. Selalunya berjaya tapi sesekali tak makan pujuk. …

Bahagia yang tak perlu nak dicemburukan

Bahagia??

Apakah bahagia?
Bahagia apabila anak minta duit
Kenapa?
Kerana nak berikan pada si tua yang sedang mengerah kudrat mengutip sampah sebagai sumber rezeki.


Bahagiakah??
sangat bahagia kerana
Anak dah boleh tolong kejutkan adik-adik untuk solat subuh
Anak dah boleh tolong nasihatkan adik-adik supaya solat


Bahagia ke??
Sangat bahagia kerana
dah hampir nak sampai rumah tapi anak kata
jom solat di masjid dulu.......

Wah bahagianya...
Terima kasih Allah



Asteroid dan meteor

Asteroid ialah objek kecil dalam sistem suria yang mengelilingi matahari yang mempunyai saiz yang lebih kecil daripada planet. Oleh sebab itu, asteroid tergolong dalam kumpulan planet kecil (minor planet) atau dikenali sebagai planetoid.
Asteroid dipercayai merupakan lebihan cakera proto planet yang tidak membentuk planet ketika pembentukan sistem suria dahulu. Sesetengah asteroid mempunyai bulan. Kebanyakan asteroid berada di gelang asteroid dalam orbit bujur antara marikh dan musytari. Definisi sebenar asteroid masih dalam perbincangan. Istilah planet minor tidak membawa cadangan mengenai komposisi objek atau kedudukan umumnya dalam sistem suria. Sesetengah berpendapat tidak semua planet minor boleh digelar asteroid. Salah satu cara untuk mengelaskannya ialah melalui saiz objek. Pada masa ini, asteroid didefinisikan sebagai objek yang mempunyai saiz melebihi 50m diameter yang membezakan mereka dengan meteoroid yang selalunya bersaiz lebih kecil. Perbezaan ini dibuat kerana saiz besar ast…

Status taqwa

Sebelum ini lalai.... sebelum ini alpa.... sebelum ini engkar. sebelum ini jahil......
Mari berusaha tukar status sebagai orang lalai, orang yang engkar dan jahil kepada hamba yang bertaqwa. Berikut ialah maksud bagi ayat-ayat Al Quran yang mengandungi perkataan taqwa.
1.Orang yang berstatus taqwa tidak kisahkan dunia sangat.
Al An'am32. Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka[468]. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?
2. Orang yang berstatus taqwa akan mendapat hadiah dari Allah iaitu SYURGA
Al Furqaan:15. Katakanlah: "Apa (azab) yang demikian itukah yang baik, atau surga yang kekal yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa?" Dia menjadi balasan dan tempat kembali bagi mereka?."
Ad Dzariyaat:15. Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu berada dalam taman-taman (syurga) dan mata air-mata air,
3. Orang yang berstatus taqwa adalah The Winner
An Naba…

Kenali Islam Melalui Orang yang Pernah Tak Islam..

Image
Kenali Islam Melalui Orang Yang pernah Tak Islam

Alhamdulillah malam semalam saya berkesempatan menghadiri Halaqah Mingguan Ikram yang diadakan di  pejabat Ikram Negeri Johor, Taman Universiti, Skudai. Malam itu slot ceramah diisi oleh brother Muhammad Fitri Abdullah. Pelbagai kisah dan pengalaman yang dikongsi dapat dikutip dan dijadikan panduan.


Memang sesuatu yang sangat menarik dan mengujakan kerana dapat mendengar sendiri pengalaman dari orang yang pernah tak Islam. Sesungguhnya saya dapat merasakan setiap lontaran kata dan nasihat yang cuba disampaikan benar-benar ikhlas dan penuh penghayatan. Umpama orang yang pernah buta dan apabila dapat melihat... perasaan yang ingin digambarkan tidak dapat diungkapkan.

Sesungguhnya sebagai manusia yang dipilih Allah menjadi Muslim atas keturunan, saya pastinya sangat bersyukur. Cuba bayangkan individu yang suatu ketika dulu pernah menyembah Tuhan selain Allah dan kini menganut agama Islam....pastinya mereka sangat bersyukur. Ini dapat dilih…

Dah sampai pun tahi bintang tu...

Image
YEKATERINBURG/CHELYABINSK: Kira-kira 400 mengalami kecederaan apabila tahi bintang luruh dari angkasa di tengah Russia hari ini menyebabkan bola api menimpa bumi dan memecahkan tingkap serta mematikan sistem penggera kereta. 




        Penduduk yang dalam perjalanan ke tempat kerja di Chelyabinsk terdengar bunyi seperti letupan, ternampak cahaya cerah dan kemudiannya terasa gelombang.Tahi bintang itu menyeberangi ufuk menyebabkan laluan putih panjang yang boleh dilihat kira-kira 200 kilometer di Yekaterinburg.



      Penggera kereta mati, tingkap pecah dan talian telefon bimbit hanya berfungsi sekejap-sekejap.


       Pihak berkuasa bandar Chelyabinsk berkata, kira-kira 400 orang mendapatkan rawatan terutama kecederaan ringan akibat terkena serpihan kaca yang berterbangan. - Reuters.  (Berita Harian )

Tahi bintang ingin mencium bumi malam ini??

Image
‎'Ciuman' tahi bintang ke bumi.

MALAM, ini, bumi akan mempunyai tetamu istimewa - berupa sebutir tahi bintang atau lebih tepat, asteroid, yang akan menghampirinya dengan kelajuan lebih cepat daripada peluru.

Waktu ketibaannya? Pada 2.24 petang ikut Eastern Standard Time, atau 1.24 pagi waktu Singapura.

Sebenarnya, jutaan tahi bintang menghujani bumi setiap hari. Cuma kebanyakannya sebesar guli.

Kali ini, asteroid itu sepanjang 45.7 meter - sebesar bangunan pejabat, atau separuh padang ragbi.

Kedua, ia asteroid terdekat sebesar itu pernah menghampiri bumi.

Kata agensi angkasa lepas Amerika Syarikat, Pentadbiran Penerbangan dan Angkasa Lepas Kebangsaan (Nasa), tiada peluang bagi asteroid itu - yang dikesan setahun lalu dan dinamakan 2012 DA14 - akan terkena bumi.

Paling dekat adalah 27,359 kilometer - atau satu setengah kali garis pusat bumi.

Ia dekat sekali - bulan saja jauhnya 30 kali garis pusat bumi.

Jika terkena bumi, impaknya akan sama dengan asteroid yang terhempas di Russia pada …

The Miracles of Kaaba

Image
KEAJAIBAN KAABAH  dari sudut sains:


1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.





2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina 

yang tidak boleh didengar oleh telinga.


3. tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk 

bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.

4. graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan

 frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman.kembali tinggi, penuh

 bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, 

 penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. 

Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana 

tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yan…