Posts

Showing posts from 2012

Bunga warna hitam

Image
Bunga
Saya suka bunga. Sebab ia cantik berwarna warni . Ada bunga putih, merah, kuning, pink, hijau, ungu dan banyak lagi. Tapi saya tak pernah jumpa bunga berwarna hitam. Ada sesiapa pernah jumpa bunga berarna hitam??? Kalau ada sila laporkan. Memang begitulah sifat bunga..mengembirakan. Andai ia berwarna hitam ..kelamlah dunia.
Bunga dan senyuman berkait rapat. Bunga dan gembira bagai bertaut erat. Bunga bukan milik wanita... ia milik lelaki. Tapi awas..bunga yang diberi kepada wanita yang bukan milik lelaki akan mengundang bahaya. Wahai lelaki janganlah sebarangan memberikan bunga milikmu kepada wanita yang bukan milikmu. 


Bunga yang indah akan bertukar membawa padah jika syariat tidak dipelihara.

Keajaiban bumi yang diharumi darah Syuhada..GAZA

Keajaiban-Keajaiban di Jalur Gaza


Gaza, itulah nama hamparan tanah yang luasnya tidak lebih dari 360 km persegi. Berada di Palestin Selatan, "tersepit" di antara tanah yang dikuasai penjajah Zionis Israel, Mesir, dan laut Mediterania, sera dikepung dengan tembok di sepanjang daratannya.Sudah lama Israel "bernafsu" menguasai wilayah ini. Namun, jangankan menguasai, untuk boleh masuk ke dalamnya sahaja Israel sangat kesulitan.Sudah banyak cara yang mereka lakukan untuk menundukkan bandar kecil ini. Sekatan rapat yang membuat rakyat Gaza kesulitan memperolehi bahan makanan, ubat-ubatan, dan tenaga, telah dilakukan sejak 2006 hingga kini. Namun, penduduk Gaza tetap bertahan, bahkan perlawanan Gaza atas penjajahan Zionis semakin menguat.

         Akhirnya Israel melakukan serangan "habis-habisan" ke wilayah ini sejak 27 Disember 2008 hingga 18 Januari 2009. Mereka "membasahkan" ratusan tan bom dan mengerahkan semua kekuatan sehingga pasukan cadangann…
Alkisah katak…

Sekumpulan katak sedang bergerak di dalam belukar, dan tetiba ada dua daripada mereka jatuh ke dalam satu lubang hitam yang dalam.

Katak-katak yang lain yang nampak kedalaman lubang tersebut memberitahu dua ekor katak tersebut, “Matilah kamu berdua.”

Dua-dua katak itu cuba melompat keluar sekuat mungkin. Tapi mereka tidak berjaya. Dan katak-katak lain menyuruh mereka berhenti men
cuba kerana ini dah sememangnya akan mati.

Satu daripada 2 ekor katak tersebut mendengar apa yang dkatakan katak-katak lain lalu berputus asa dan jatuh mati ke dalam lubang tersebut.

Seekor lagi terus mencuba. Katak-katak lain terus menyuruhnya berputus asa.

Akhirnya seekor katak ini berjaya melompat keluar dan katak-katak lain terkejut.

“Mengapa dia tak dengar cakap-cakap kita ya,: tanya mereka semasa sendiri.

“Sebab, dia itu pekak,” kata seorang sahabat katak yang datang.

Kisah ini membawa dua pengajaran:

1.Perkara yang keluar daripada mulut sesiapa – boleh membantu orang yang sedang muram utnuk…

Seiring jalan ke syurga

Masih era cuti sekolah..bagi yang belum bergelar guru sila jangan cemburu. Abaikan semua rasa atau bayangan untuk anda duduk di rumah dengan anak-anak sambil menjadi suri rumah sepenuh masa. Antara sebab saya berputus asa ketika makan gaji di sebuah firma perakaunan di kaki Bukit Nanas di sebelah sekolah Convent Bukit Nenas..di dalam Halls Buliding...ialah saya selalu terbayang-bayang untuk menjadi suri rumah waktu cuti sekolah. Lalu takdirNya yang terlakar untuk saya ..saya seorang guru.

Malam semalam saya menerima undangan dari pelajar ting 5 Sekolah MenengahIslamHidayah untuk Majlis Perpisahan di Hotel M Suite Johor Bahru. Terima kasih anak-anakku. Moga memori indah bersama akan terpahat selamanya. Andai ada salah dan silap jangan disimpan di dalam dada. Apa pun antum memang kelassss..eventhough you've got only a day to prepare that event. Espsly tayangan multimedia tuh..nanti tampallah kat youtube..tak puas... nak tengok lagi.

Tiada  apa yang ana mampu titipkan buat antum cuma…
Image
Wahai anakku,
Janganlah engkau gopoh gapah semasa mendirikan solat, kerana dihadapanmu adalah Tuhanmu, bukan kawanmu. Engkau sedang berbicara dengan Allah Yang Maha Agung, tentulah tidak layak engkau bersikap demikian.

Wahai anakku,
Jangan engkau hanya fikir untuk selesai solahmu, tanpa engkau memikirkan Tuhanmu menerima atau menolak solah itu. Jangan sesekali engkau hanya mengira soal sah dan ba
tal, tanpa engkau mengira soal ianya diterima atau ditolak.

Wahai anakku,
Kalau engkau kasih dan cinta kepada Tuhanmu, tentulah engkau akan lama bersamanya dalam solah, doa, munajat dan zikirmu. Kalau engkau merasai tiada manusia sanggup gopoh gapah dihadapan seorang raja, kerana menghormatinya atau memuliakannya; betapa pula engkau bilamana berhadapan dengan Tuhanmu.

Wahai anakku,
Ketahuilah bahawa solah adalah amalan pertama dihitung di akhirat. Apakah perasaanmu kalau engkau melihat solahmu yang tidak memelihara tertib dan adabnya, tentulah engkau akan merasa malu dan aib dihadapanNya. Engkau …

Alah kutip sampah je

Kutip sampah???
Apa kelaasss.
Bukan sampah aku.
Yap..kutip sampah..beruang pun tak buat tau.
Tapi sebab kita bukan beruanglah kita kutip sampah.
Sebab bukan sampah akulah, dikutip sampah itu
sebab aku ...takkan buang sampah merata-rata
sebab aku ada akal yang waras
sebab orang yang tak waras sahaja buang sampah merata-rata
sebab orang yang buang sampah tak kesian pada mak bapanya
mak bapaknya paling suka dia tak buang sampah merata-rata
tak PERCAYA????

Kalau 1000 sampah orang.. yang kita tolong kutip
itu kalau 1000..
sebab sehari kutip 10 sampah
100 hari jadilah 1000 sampah
dalam 1000 sampah tu mesti satu atau dua
In Sya Allah jadi amal ikhlas kita

Nak tunggu dapat pergi Palestine dengan Aqsa Syarif ??
In Sya Allah...ho..ho..Ameeeeen
tapi sampah depan mata ..depan mata bebb
Susahnya... kena tunduk dan cari tong yang ternganga
sekarang ni pun boleh tak ikhlas kutip sampah
sebab semua orang nak dapat Band 6 PBS Geografi
ni seloka cikgu Geografi Okey

Alah kutip sampah je...

Nak beli ustaz

Image
Nak beli ustaz...

Biasalah kan kalau  anak-anak balik sekolah  dan cerita 1000 satu hal tentang sekolah dan hal berkaitan sekolah mereka. Kalau anak lelaki... biasanya sikit-sikit sahaja. Tapi kalau anak perempuan ..memang mereka sangat suka bercerita. Cerita ustzah cakap macam tu..ustaz cerita macam ni.. kawan -kawan punya hal lagilah  banyak yang diceritakan.

Biasanya kita tukang dengar sahaja..dan kadang-kadang menyampuk sikit.Sepanjang pengamatan saya ustaz-ustaz ni lebih banyak diceritakan walaupun bilangan mereka agak minoriti di sekolah tersebut. Kenapa ye??

Pernahlah di suatu hari si kakak abang yang bersekolah rendah  bercerita tentang apa yang ustaz2  mereka ajar atau cerita.Bila bercerita siap dengan gaya (sampai terbayang-bayang ustaz mereka mengajar).  Di celah keriuhan mereka bercerita tu adalah seorang anak saya yang berumur 3 tahun lebih...tiba-tiba bersuara.
"Zubayr nak beli ustaz".
Ha!!
Semua diam dan terkejut.
Apa Zubayr??
Zubayr nak beli ustaz..

Ala kesia…

Hari Seni dan Visual SRIH

Image
Hari Seni dan Visual

Semalam 14 Oktober saya dan empat orang anak bershopping sakan. Sebab besok sekolah mereka iaitu Sekolah Rendah Islam Hidayah akan mengadakan Hari Seni dan Visual.

Meskipun petang tu cuaca tidak cerah(hujan lebat..oktober kan musim peralihan monsun). Semua bersemangat untuk mencari bahan-bahan yang diperlukan. Hmm..layan je lah.

"Ummi ..tak payah bawak buku!" Kata Syifa' yang tahun 1 sambil memegang kertas catatannya.
"Pakai baju sukan je." Kata Asma'
"Ummi macam mana nak buat pokok ?" Tanya Mus'ab.

So sepanjang malam  aktiviti menyiapkan peralatan je lah. Nasib baik ummi pernah ada housemate dengan student architecture. Selalu juga tolong dia buat pokok.(Guna span basuh pinggan). Dan habis mainan adik Zubayr kena ponggah sebab nak cari mainan binatang.

kredit kepada miniatures.about.com
Dan pagi tadi seperti yang dijanjikan...senang betul nak kejutkan depa dari tidur. Sekali.. dua kali lepas tu cakap...Hari Seni dan Visu…

Sifat Mendorong Melakukan Dosa

Image
Alhamdulillah tadi sempat berbulatan gembira ... antara tazkirah yang disampaikan ialah 4 sifat yang mendorong kepada perbuatan dosa.

Apakah itu dosa?
Maksud dosa  atau azzanbu ialah perbuatan yang melanggar perintah atau hukum  Allah swt
Pastinya kita semua takut untuk melakukan dosa. Lantaran hukuman(had)  dan kesannya kerana melakukan dosa. Dosa boleh dibahagikan kepada dua iaitu dosa besar dan dosa kecil. Dosa-dosa besar  adalah dosa yang ditentukan balasanNya dengan Neraka.Na'uzubillah.

Dosa-dosa besar:
1. Menyekutukan Allah (syirik)
2.Membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah(kecuali alasan yang dibenarkan)
3.makan harta anak yatim
4.makan riba
5.melarikan diri dari medan peperangan
6.menuduh wanita yang menjaga kehormatannya(dituduh berzina)
7. berjudi
8. minum arak
9.mengumpat
10. mengadu domba

Dosa-dosa kecil:
Dosa yang dilakukan selain dosa besar. Bagi dosa kecil , jika seseorang hamba melakukannya secara berterusan, maka ia akan menjadi dosa besar

Bentuk dosa:
1.Dosa keran…

Analogi jiwa anak dan adunan donut.

Image
Apakah yang diperlukan oleh seorang anak dari ibubapanya?

1. Ingin perhatian
2. Ingin difahami
3 .Ingin dihormati
4. Ingin diutamakan
5. Ingin dipercayai
6. Ingin diterima
7. Ingin dihargai
8. Ingin dikagumi
9. Ingin sokongan
10.Ingin dorongan
11. Ingin belaian

Rasanya tak perlu dihuraikan panjang lebar. Agak-agaknya ada lagi tak perkara yang mungkin tertinggal. Sebagai ibubapa kita mungkin hanya nampak keperluan berbentuk fizikal seperti makanan, pakaian dan  tempat tinggal. Namun perlu diinsafi bahawa keperluan yang bukan bersifat material atau fizikal ini lebih banyak dan sukar. Ibubapa yang bekerja meninggalkan anak-anak dalam jangkamasa yang lama untuk memenuhi keperluan material (yang ibubapa rasakan sangat penting). Apabila pulang dari kerja dalam keadaan letih dan masa yang sangat singkat( anak-anak masuk tidur  pukul 9.30 malam) barulah keperluan anak-anak yang bersifat tidak material ini cuba dipenuhi.
Pada tahap pembinaan yang penting iaitu dari umur 0-12 tahun ibubapa pe…

Salam Eidul Fitri

Image
Di kesempatan ini kami ingin mengucapkan selamat hari raya  Aidil Fitri buat mereka yang mengenali kami. Dengan doa
 taqabbalallahu minna wa minkum  ( semoga Allah menerima aku dan kalian)
 shiyamana wa shiyamakum ( puasaku dan puasa kalian).
minal 'aidil wal faizin ( semoga kita tergolong di kalangan orang yang kembali dan  dari golongan yang menang)
Dari kami
Hermee Tahir Siti Shamtidar Boahari Muhd Syahmi Adli Mus'ab Umayr Asma' Amatullah Syifa Aqilah Zubayr Afif

Jadilah dirimu..yang disenangi

Image
Jadilah dirimu ...yang disenangi

Ramai yang  minat dengan  tag line...be yourself. Malahan ada yang menjadikan tag line ini sebagai pegangan mereka Mereka yang berpegang pada prinsip ini ..seakan ingin menjerit dan mengatakan pada dunia..AKU TAK HIPOKRIT atau aku ni jujur orangnya. Tag line ini amat sesuai untuk mereka yang rajin, pemurah, berdedikasi, cermat, berhati-hati, pembersih, tidak suka membuang masa, pemaaf, penyayang, pembersih dan semua yang positive attitude.

Tapi adakah semua orang mempunyai nilai-nilai murni seperti tersebut tanpa ada sekelumit pun nilai kurang tidak  murni. Bukankah kita sebagi manusia dilahirkan dengan watak dan kemudian membesar dengan didikan dan nilai yang berbeza. Yang akhirnya membentuk diri kita yang di dalamnya ..macam-macam ada.

Sebagai seorang muslim..kita dianjurkan untuk mencontohi Rasulullah dalam segenap aspek. Dari cara makan, bercakap, berpakaian, bersosial, beribadah..Kita sangat-sangat dianjurkan meneladani keperibadian Rasulullah sa…

ZADUD-DUAT: Sepuluh Langkah Kekal dalam Ketaatan Selepas Ramad...

ZADUD-DUAT: Sepuluh Langkah Kekal dalam Ketaatan Selepas Ramad...: Semasa berada di bulan Ramadhan saya benar-benar dalam suasana penuh ketaatan dan ib...
Surah Al-Fatihah




Surah Al-Fatihah (سورة الفاتحة) - Pembukaan - surah yang diturunkan di Makkah dan diturunkan selepas Surah Al-Muddathir. Surah ini mempunyai 7 ayat dan inilah surah pertama yang diturunkan lengkap keseluruhan ayat bagi sebuah surah dan termasuk dalam golongan surah Makkiyyah.



Surah ini dinamakan Al-Fatihah (Pembukaan) kerana ianya dijadikan sebagai pembuka dan permulaan Al-Quran.



Surah ini juga dinamakan Ummul Quran (ام القــرآن - Ibu Quran) atau Ummul Kitaab (ام الكتاب - Ibu Kitab) kerana ianya merupakan ibu atau induk kepada semua isi Al-Quran dan menjadi inti sari dari kandungan Al-Quran itu sendiri.



Surah ini turut dinamakan As-Sab'ul Matsaani yang bermaksud tujuh yang berulang-ulang kerana ayat ini diulang-ulang bagi setiap solat.



Kandungannya



Surat ini mengandung beberapa unsur pokok yang mencerminkan seluruh isi Al Quran, yaitu :



Keimanan



Beriman kepada Tuhan Yang Maha Esa terdapat dalam ayat 2, dimana dinyatakan dengan tegas bahwa segala puji dan ucapan …

Selawat ke atas Nabi Junjungan

Apa itu selawat??

Secara umumnya selawat adalah jama' dari kalimat solat.

Di segi bahasa pula, ia bererti doa, rahmat dari Allah, memberi berkah dan ibadat.
Dalam pengertian lebih luas, berselawat kepada Nabi Muhammad bererti memperbesarkan, mengagungkan serta mendukung perjuangannya yang mulia, di samping melahirkan rasa syukur atas perutusannya yang menjadi rahmat seluruh alam ini, malah menambahkan keyakinan beramal dengan sunnahnya yang diredhai Allah.

Kelebihan atau keistimewaan selawat :

1. Allah swt dan malaikat pun berselawat ke atas Nabi

Firman Allah swt yang bermaksud. " Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya selawat kepada Nabi. Hai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya." ( Surah Al-Ahzab:56)


2. Perintah kepada orang beriman yang bertaqwa dan mencari keredhaan

Allah swt telah berfirman:"Sesungguhnya Allah swt beserta para malaikatNya sentiasa berselawat untuk Nabi Muhammad saw.Hai orang-orang yang b…

Check - up Solat

Image
Bagaimanakah solat kita?

Anda solat?
Ya..
Bagus!
Bagaimanakah solat anda?
Adakah anda mengambil wudhu' dengan sempurna?
Adakah anda menjaga waktu...solat di awal waktu?
Adakah anda menjaga setiap rukun-rukunnya?
Adakah anda faham setiap makna bacaan solat anda?
Sekiranya anda faham..adakah anda dapat menjaga hati mengingati Allah?
Adakah anda merasakan hati  merasai  cinta dan kebesaran Allah?

Jawablah sendiri dan mari kita lihat kita di ranking mana?

Menurut ulama-ulama  mereka yang melaksanakan solat  dibahagikan kepada 5 tingkatan:

Golongan Pertama: Orang yang menzalimkan diri iaitu, orang yang tidak menjaga solatnya, tidak menyempurnakan wuduknya, tidak menjaga waktu-waktunya, batasan-batasannya dan rukun-rukunnya

Golongan Kedua: Orang yang menjaga dan memelihara waktu solanya, batasan-batasannya, rukun-rukunnya yang zahir , memelihara wuduknya tetapi tidak melawan hawa nafsunya iaitu tidak melawan  lintasan-lintasanr terlintas di dalam hatinya; fikirannya dipenuhi as-was dan an…

DPW PKS DIY: Keluarga - Agar Selalu Seperti Pengantin Baru

DPW PKS DIY: Keluarga - Agar Selalu Seperti Pengantin Baru: Seorang lelaki yang telah menikah setahun sebelumnya, menghadiri sebuah walimah. Pakaiannya yang rapi, wajahnya yang  sumringah  serta b...
Jika Dia mengkehendaki

Saya macam nak pergi....
tapi tak dapat cari jalan
Tapi...saya memang nak pergi...
Saya gunakan hati dan jiwa saya untuk pergi...
saya doa...
saya percaya..jika Allah mengkehendaki..
saya selalu baca ayat dalam surah at Talak tu..
yang orang kata ayat seribu dinar...

kemudian...
saya nampak macam tak ada jalan dah
saya rasa tak ada cara lain
saya pun pasrah
aku redha ya Allah

Kemudian...
saya tak kisah...
memang saya nak pergi..
saya tetap doa...

kemudian...
saya rasa saya letakkan harapan hanya padaNya
saya tetap doa

Kemudian..
saya terasa ada sekelumit cahaya di hujung jalan
yang tadi macam dah tak tertembus
saya nmapak cahaya itu makin bersinar dan memancar

saya terus mengharap..
saya memang nak pergi

Kursus PBS untuk tingkatan 1 2012

Kursus PBS

Tadi saya berkursus bagaimana untuk melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang akan dilaksanakan bermula kepada pelajar tingkatan 1 tahun ini . Walaupun kursus ini ...fuhhh...3 hari, dari 8-4 petang... saya seronok ..sebab saya sangat menyokong sistem ini. Apapun sebabnya..saya nampak bahawa anak-anak ini akan belajar supaya dapat mengamalkan ...belajar untuk tahu, faham dan paling baik sekali mengajar kepada rakan-rakan lain. Belajar bukan semata-mata untuk Peperiksaan. Apa taknya berapa ramai pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan tapi kurang adabnya...saya pun tiada statistik.
   Diharapkan anak-anak ini akan memahami bahawa  mereka belajar, mereka ke sekolah untuk menimba ilmu yang menjadi cahaya kehidupan mereka..bukan untuk mengejar A semata-mata.

Kasut jerr...

Image
Alah ...kasut jer Tapi kasut boleh menceritakan sesuatu Ada orang tak cukup kaki untuk pakai kasut ada orang tak cukup kasut untuk pakai di kaki ada orang tak cukup akal nak pakai kasut Akal??? Gunakan akal untuk menimbangkan

Mengenali kekasih kita

Image
Rasulullah saw merupakan insan yang sangat sempurna diutus sebgai pemberi khabar gembira dan membawa peringatan. Nabi Muhammad saw sentiasa berusaha sedaya upaya untuk menyebarkan Islam kepada semua umat manusia. Kenali baginda melalui ringkasan biodata ini.

Muda untuk tua...ini gambarnya

Image
post hari tu...tentang kampung saya...cuba cari gambar terkini...gambar bertarikh 5 Jan 2011. Gambar ini tidak dapat menceritakan segalanya... tapi saya sangat merindui kampung ini.

Ribut Matahari dan Gelombang Elektromagnetik

Hamburan partikel bertenaga tinggi (Coronal Mass Ejection) dari gelombang ribut matahari selasa lalu telah menghasilkan pemandangan yang mengkagumkan di langit di sebahagian besar kawasan di hemisfera utara. Gelombang elektromagnetik yang menembusi atmosfera telah menghasilkan fenomena cahaya berwarna-warni yang dikenali sebagai Aurora Borealis atau Northern Lights.

Kumpulan pengkaji astronomi serta pelancong tidak melepaskan peluang untuk melihat pemandangan yang jarang-jarang berlaku tersebut. Ada antara mereka yang sanggup menyewa kapal persiaran untuk melihat lebih jelas fenomena aurora tersebut di bahagian utara negara Scandinavia.
John Mason, seorang ahli astronomi dari Britain berkata "ia merupakan satu pemandangan yang unik, indah dan mengkagumkan. Saya melihat aurora pertama kali 40 tahun yang lalu dan kali ini adalah yang paling cantik pernah saya saksikan" kata beliau di atas dek kapal MS Midnatsol di utara Norway.

Pemandu pelancong di Jukkasjarvi, Sweden, Andreas He…

Muda untuk Tua...

Saya amat bertuah...sedari kecil saya ada ibu dan ayah. Di jaluran ibu,saya punya datuk dan nenek. Di sebelah ayah saya dianugerahi seorang nenek namun datuk sebelah ayah saya telah meninggal dunia sejak ayah  kecil. Saya menghabiskan usia kanak-kanak, remaja dan dewasa  bersama mereka.
        Saya akan menghabiskan sebahagian besar cuti sekolah  di rumah nenak dan datuk di kampung di Muar. Kampung yang konvensional...ada sawah padi, ada pokok getah, ada basikal palang, ada perahu tambang untuk menyeberang ke kampung sebelah ( Sg Bilah, Bukit Gambir)....dan ada motor Honda70 dengan plat MA5 ( sangat berusia).
         Nenek dan datuk saya pun sangat konvensional...macam cerita dalam drama/cerekarama... ditinggal anak-anak yang berhijrah  meninggalkan kampung halaman. Ada pokok getah, sawah padi di hujung kampung, kebun buah-buahan yang kadang-kadang katanya disinggahi pak belang dan pak gadang.
        Kini rumah kampung itu telah ditinggalkan.Usang, terbiar, reput...anak say…

Siapa Sang Pejuang??

"Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kalian dan kuatkanlah kesabaran kalian dan tetaplah bersiap siaga( di perbatasan negeri kalian) dan bertaqwalah kalian kepada Allah agar kalian beruntung."
                                                                                                                                   Ali Imran:200

Bersabarlah dan kuatkan kesabaran. Ya ..inilah ubat kehidupan yang diturunkan oleh Allah buat hambaNYa.

Hidup ini adalah satu perjuangan...dan kita adalah PEJUANG. Sang pejuang selalunya penat, lelah, sakit, dahaga, lapar, khuatir, takut...kerana hidup ini adalah lorong tempatnya derap kaki-kaki pejuang.

Namun adakah pejuang mempunyai jiwa pejuang yang sebenar?? Sang pejuang yang tidak pernah menyedari dirinya adalah Sang Pejuang... hakikatnya sedang mensia-siakan setiap terjahan juangnya. Segala jerih perih, kudrat, harta malahan jiwanya ... arhh..sangat merugi.

Sang pejuang yang tahu dirinya sedang berjuang ..tidurnya, diamnya, fi…