Aku ingin jadi sepertimu... si daun maple

Lataran blog saya baru diubah suai. Saya tertarik mengambil daun maple sebagai lataran. Daun ini mempunyai keunikan kerana perubahan warna yang dilaluinya seiring perubahan musim.
Daun ini hidup di negara yang mengalami 4 musim iaitu musim bunga, musim panas, musim luruh dan musim sejuk. Antara negara yang sesuai ditumbuhi pokok maple ialah Jepun, Korea dan Kanada. Daun ini telah diangkat oleh negara Kanada sebagai lambang negara mereka dan tertera pada bendera negara.

Keunikan daun ini mengheret saya beranalogi... daun maple yang bakal gugur akan berwarna kekuningan dan kemerahan..meskipun ia gugur ia tetap memberikan warna keceriaan, menyinar dan dikagumi.

Setiap insan akan gugur ..kematian merupakan titik hayat.. dan detik gugurnya insan. Saya dikelilingi oleh pelbagai lapisan usia insan. Saya melihat insan-insan di sisi saya ada yang telah menginjak usia senja. Saat rakan seusia yang mengambil gelaran pencen berehat di rumah sambil menghitung detik kesepian. Atau menghabis saki baki wang KWSP dengan berumrah berkali-kali, melancong ke sana sini...

Ada insan-insan usia senja yang dekat di sisi saya...
terus gigih menghayun kudrat tua mereka...
beramal dan bekerja seperti esok telah tiada. ...
Gigih mendidik dan menyedarkan bangsa...
siang dan malam memerah kepala ....
merencana dan bertindak bersama..
semakin usia menghening senja...
rambut putih melata...
saya melihat mereka bekerja..
seolah-olah ESOK penamatnya.

Saya tak pernah tahu..adakah saya akan sampai ke usia seperti mereka...
sungguh saya terharu...saya tahu Allah hadirkan mereka dalam hidup saya untuk saya merenung akan manfaat waktu yang diberikanNya. Terima kasih bonda-bondaku...kau daun mapleku

Comments

Popular Posts