Kenapa tak cuti ???


25 Disember 2008. ..Hari ni tak cuti? Eh kenapa pulak tak cuti. Takut...nak cuti.Kenapa?? Takut..Takut sangat. Langit dan bumi sedang marah.Takkan kita sebagai manusia yang diberi akal tak marah. Kenapa??


Surah Maryam ayat 88 -91." Dan mereka berkata: "Tuhan yang Maha Pemurah mengambil(mempunyai) anak". Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah kerana ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh. kerana mereka mendakwa Allah yang Pemurah mempunyai anak.




Masih ingat lagi kisah Tsunami yang melanda negara kita dan beberapa negara lain seperti Indonesia dan Sri Lanka. Korban terbanyak ialah di Acheh. Peristiwa itu wajar kita jadikan iktibar.




Apabila manusia memalsukan ajaran para nabi dan mengatakan sesuatu yang mungkar kita tidak boleh duduk berdiam diri. Sewajarnya kita bersuara menegakkan kebenaran...kepada siapa?? Paling hampir ialah anak-anak kita. kalau kita lihat di pusat membeli belah dan di kaca-kaca televisyen sedang meriah meraikan Hari Natal dengan ikon-ikon seperti pokok krismas, orang santa, nyanyian ...dan sebagainya. Anak-anak cenderung untuk tertarik dan secara tidak langsung seperti meraikannya juga.


Sepatutnya kita dapat menerangkan kebenaran dan menolak kebatilan..Modalnya...saya menggunakan surah al Ikhlas. Surah yang memurnikan keesaan Allah. Anak-anak seusia 3 tahun pun hafal surah ni..


So hari ni kami sekeluarga akan pergi "bekerja"...


Comments

Post a Comment

Popular Posts