RAHSIA BUAH ZAITUN

Buah zaitun terakam di dlm al Quran surah An Nur ayat 35 : Allah(pemberi) cahaya (kpd) langit dan bumi. perumpamaan cahayaNya spt sebuah lubang yg tidak tembus yg di dlmnya ada pelita bsr. pelita itu di dlm tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yg berkilauan, yg dinyalakan dgn minyak dr pohon yg diberkahi,(yaitu) pohon zaitu yg tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yg minyaknya (saja) hampir2 menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya(berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kpd cahayaNya bg org yg Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan2 bg manusia. Dan Allah Maha mengetahu segala sesuatu.

Buah zaitun tumbuh di kawasan Mediterranean selain di Peranchis dan Sepanyol. Ia biasanya tumbuh di kaasan perbukitan yang membolehkan ia mendapat sinaran matahari yg baik pd waktu matahari terbit mahupun terbenam.

Ianya dijadikan kayu sugi oleh para Nabi termasuklah Rasulullah SAW sebagaimana yg disabdakan oleh Rasulullah yg berbunyi:"sebaik-baik kayu sugi ialah zaitun,Ia adalah pokok kayu berkat.Ia membersihkan mulut dan menghilangkan kuning-kuningan gigi. Ia adalah kayu sugiku dan kayu sugi para nabi sebelumku."Rasulullah juga bersabda yang berbunyi : "Gunakanlah minyak Zaitun utk masak makanan ,berminyaklah dgnnya utk rambut,badan dan seumpama dgnnya krn sesungguhnya ia adalah drpd pokok yg berkat."Dlm masyarakat moden hari ini , minyak zaitun digunakan dlm berbagai-bagai kegunaan termasuklah dijadikan sabun mandi utk melembutkan kulit dan sebagai minyak rambut utk melebatkan rambut.
Antara khasiat buah zaitun ialah
1. Membaik pulihkan perut 2.Mengeluarkan cacing 3.Menjadi penawar racun
4.Minyaknya menghaluskan kulit 5.Minyaknya melambatkan tumbuh uban
6. Menghilangkan melecur kena api
Disebabkan khasiatnya yg sangat banyak keberadaan minyak zaitun mahupun buahnya amatlah dialu-alukan dirumah-rumah kita. boleh didapati di pasaraya-pasaraya berdekatan. sedapdimakan dengan nasi mahupun makanan lain..

Comments

Popular Posts