Cuti yang Tak kesampaian

Andainya...

Dah lama saya dan suami merancang untuk bercuti. Tapi rancangan kami memang banyak halangan..Halangan paling besar ialah ketidak pastian tarikh PRU13. Disebabkan itu kami takut untuk membuat tempahan awal. Dulu masa anak-anak masih sangat kecik dan ada baby...memang saya tak berapa suka nak bercuti ke tempat yang jauh. Kalau pergi pun bersama adik-beradik sebagai pembantu. Bukannya apa..kesian tengok baby dan anak yang tak tahu apa-apa. Masa mereka toddler..pergi taman permainan atau swimming  pun dah bercuti lah sangaaat.

Cuti sekolah ni..saya mengidam sangat nak pergi berjalan-jalan ke Negeri Serambi Mekah Malaysia iaitu Kelantan. Bertuah betul orang  Kelantan negeri mereka dapat gelaran ini. Rancangan kami..kami akan naik Air Asia atau Fire Fly..sebab rasa macam tak larat nak drive sejauh itu (Johor Bahru to Kota Bahru). TAPI seperti yang saya katakan...tak boleh nak tempah tiket flight sebab PRU13. Kami ni pengundi bijak dan berwibawa. Dua undi sangat bermakna sekarang ni. Apatah lagi 1 UNDI.Saya dan suami ni memang orang pantai barat yang tulen. Hometown kami Muar dan Sungai Buloh. Jadi nak jalan-jalan ke pantai Timur especially Kelantan ni paling mencabar travel all the way no hiway.

Jadi angan-angan dan rancangan saya untuk berjalan-jalan ke Kelantan pun tak tercapai. Saya teringin sangat nak ke sana sebab saya nak tunjukkan pada anak-anak akan  negeri yang mempunyai Sultan  yang baik dan pemimpin yang baik. Saya nak beritahu anak-anak bahawa tidak mustahil ada pemimpin soleh seperti di Kelantan. Kami juga bercita-cita agar anak-anak dapat berjumpa dengan Menteri Besar Kelantan iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Kalau tak jumpa orangnya dapat tengok rumahnya pun dah ok sangat. Biarlah mereka melihat sendiri kehidupan pemimpin yang tidak mengejar kemewahan. Selama ini hanya menatap gambar sahaja. Kalau dapat tengok betul-betul lagi terkesan.

Bujet kami pun pasti tak berapa banyak sebab bila survey negeri ni mempunyai cost of living yang rendah. Diharapkan rancangan saya ini akan berjaya di cuti yang akan datang. Masa tu mungkin PRU13 dah berlalu dan pemimpin negara  yang dipilih oleh rakyat adalah mereka yang tidak mengejar kemewahan, pemimpin yang bijak dan jujur. Ameen ya Allah rabbal alamin.

Tapi kami ke pantai Timur jugak iaitu ke Mersing. Sampai di Mersing kami pun macam pelik jugak sebab bendera hijau putih memang gah betul kat sana. Apakah Kali ini?????


Nak pergi kat sini....

Orang biasa yang berjasa

Seorang Tok Guru....

Nasik dagang tu memang  favourite...

Anakku..jadilah orang yang takutkan Allah seperti  beliau ini





Comments

Popular Posts