Terapi mesin jahit

Tahun 2003. Selepas 4 tahun usia perkahwinan Allah rezekikan kami dapat miliki rumah sendiri. Pernah tinggal dhn parents, sewa rumah flat tingkat 4 dan sewa rumah kampung yg dekat dengan sekolah.

Bila dah ada rumah sendiri barulah akal berketik nak beli barang rumah.
Satu hari kami lalu depan kedai mesin jahit dan mulut saya ringan je minta mesin jahit dari suami. Terus di ok kan sahaja. Wow...dapat mesin jahit. Dan itu tak pernah terbayang.

 Saya suka menjahit . Selalu tumpang mesin jahit mak sahaja.

Kalau anda seorang yang bekerja di dalam rumah atau di luar rumah.. carilah masa lapang untuk beraktiviti . Banyak benda yg saya suka buat. Tapi di sini saya nyatakan apa yg menyeronokkn tentang menjahit
1. Menjimatkan wang (upah baju kurung RM45)
2. Menjimatkan masa. Kalau nak baiki jahitan seluar yg tetas tak perlu hantar kedai
3. Menenangkan minda. Bila menjahit banyak yg saya fikirkan sambil mata mengawasi jarum, kaki menekan padle mesin, sambil tgn membetulkan kain, otak meligat.
4. Menyejukkan hati. Bila dapat melihat hasil jahitan apatah lagi pakaian itu dipakai di hadapn kita
5.  Walaupun jahitan tak setanding mana. Namun pakaian yang siap itu melambangkan kesungguhan, ketekunan, kegigihan, kesabaran dan keyakinan. Oleh itu pakaian yang dipakai itu mempunyai nilai tersendiri yg sangat berharga
6. Setiap kali menjahit pelbagai perkara baru dipelajari. Seseorang tukang jahit mesti mempunyai perasaan ingin belajar dan meneroka.
7. Waktu menggunting kain, saya yg amat amatur ini akn menggunakan byk pergerakan. Dan ini satu senaman yg sihat.

Comments

Popular Posts