Apa itu basi???

Pada suatu hari seoarang pengembara yang telah mengembara ke seluruh pelusok dunia bercerita....
"telah banyak tempat yang saya lalui...singgah....dan saya perhati."sorot matanya mengimbau jejak kembaranya .
"Telah banyak makanan dan minuman yang saya nikmati."Tampak halkumnya menelan air liur.
"saya bergaul dan bersama dengan masyarakat di tempat yang saya singgahi sehingga saya dapat menguasai bahasa mereka."
"banyak perbendaharaan kata yang saya tanya....tapi ada sebuah tempat yang tidak mempunyai kosa kata bagi perkataan BASI."
"Puas saya bertanya pada cerdik pandai mereka, peniaga,ibu-ibu surirumah, kanak-kanak...tapi tidak ada untuk basi..apa itu basi???"
"Hinggalah saya bertemu seorang warga yang paling tua di kalangan mereka."
"Saya di bawa ke sebuah tempat...sebuah muzium. Perkataan basi itu telah menjadi bahan artifak sejarah."
"lalu orang tua itu bertanya bagaimanakah keadaan basi di negara saya..."
"sangat banyak yang basi...dari tidak basi."



Surah Ibrahim:7
"Dan(ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah(nikmat)kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari(nikmat-Ku), maka pasti azabKu sangat berat."

Comments

Popular Posts