Menembusi langit dan cerita ibu saat sakarat

Nebula Mata kucing atau bunga ros(copyright image NASA)

Telescope Hubble


Gambar di atas adalah Telescope Hubble NASA yang beroperasi mengambil gambar di langit.
Bila menyebut tentang langit…dan merenungnya dan memikirkannya…pasti tiada siapa yang dapat menafikan kewujudan Yang Maha Mencipta. Al Quran merupakan sebuah kitab yang diturunkan dari langit dan banyak memberitakan cerita-cerita di langit. Sesiapa yang ingin mencari dan menambahkan keimanan kepada Allah swt maka perhatikanlah langit.

“ Wahai golongan jin dan manusia! Jika kamu sanssup menembus penjuru langit dan bumi, maka tembuslah. Kamu tidak akan mampu menembusnya kecuali dengan kekuatan(dari Allah)” Ar Rahman :33
Antara gambar yang berjaya dirakam oleh telescope gergasi itu ialah Nebula

Menurut NASA: nebula (NEHB yuh luh) is a cloud of dust particles and gases in space. The term nebula comes from the Latin word for cloud. Early astronomers also used the term for distant galaxies outside the earth's galaxy, the Milky Way.
Gambar di atas adalah satu dari sebahagian banyak nebula dan ia dikenal sebagai nebula matakucing atau bunga ros.

“Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilauan) minyak” Ar Rahman:37
Pernah dalam satu majlis Ilmu seorang penceramah telah menceritakan satu kisah yang dialami oleh seorang kenalannya. Pada ketika kenalannya itu sedang mengadap ibunya yang sedang sakarat ( menghadapi saat kematian) ibunya memandang ke atas lalu berkata" banyakknya bunga ros.." Kenalan penceramah itu tidak memahami maksud tersirat yang diucapkan oleh ibunya sehinggalah dia menghadiri sebuah kelas tafsir surah Ar Rahman tersebut.

Comments

Popular Posts